måndag 26 april 2010

Rummet i Rinkeby.


De senaste veckorna har jag tänkt mycket på rum. Det finns en del. Offentliga, privata, små, stora, gigantiska, trista, hemska, ödsliga, tomma, fullproppade... Det är roligt att tänka på rum. Svårt att inte förhålla sig till det.

Jag skulle formge ett rum till en familj i Rinkeby. Jag fick bygga upp en story kring familjen och deras behov och önskemål. För att ta mig igenom uppgiften fick jag leka att jag var formgivaren i Room Service på TV eller något annat "gör om huset/rummet/boendet program". Att leka är kul och viktigt.

Familjen Barca-Wihelmsson:
Nora, 38 år gammal. Brasiliansk mamma och pappa från New York. Frilansande kulturjournalist. Gillar att sticka ibland.
Mikael, 42 år gammal. Född i Vilhelmina. Frilansande sportjournalist. Gammal fotbollsfantast som gillar matlagning och friluftsliv.
Max, 1 år. Glad, bortskämd, livlig och busfrö.
Familjen bor i ett nybyggt radhus, trivs mycket bra i området. De älskar att resa. Vilket Nora och Mikael gjorde mycket innan de fick Max. Har varit i världens alla hörn. Nora och Mikael träffades på journalisthögskolan. Är ej gifta och har inga planer på att göra det heller. De är väldig intresserade av litteratur och läser och äger många böcker och tidskrifter. Familjen är mycket sociala och har ett stort umgänge.

Familjens behov i vardagsrummet:
- Det ska vara ett rum för hela familjen.
- Förvarning för alla böckerna/tidskrifterna. Bra hyllor.
- Förvaring för Max alla leksaker/prylar.
- Förvaring för Noras stickkorg.
- Ett rum där familjens drömmar föds och gemensamma mål sätts upp.
- Enkelt att hålla ordning då varken Nora eller Mikael tycker att det är så roligt att städa.
- Plats för stora fester. Plats för spontan dans.
- Ett personligt rum. Ingen vit låda. Gärna färg.

Jag byggde en modell av vardagsrummet. 4 x 4 meter i skala 1:10. Jag tyckte att det kändes som att bygga sig ett eget dockhus. Och eftersom jag var pank och har fruktansvärt mycket fantasi använde jag mig av vattenfärger och kände mig åter som fyra underbara år. (Ofantliga 5 kronor för en färgutskrift i A4.) Inredde gjorde jag. Väggfasta hyllor över en hel vägg för alla böcker och tidskrifter. Väggfast bänk som blir extraplatser för gäster.

På väggen över soffan sitter en Drömtalva. Familjen sätter upp sina drömmar och mål på väggen. T ex resa till Bali, ny bil, hundvalp. Familjen sparar, längtar och faniserar. Klipper ut nya bilder och sätter upp. Gamla tas bort när man rest på sin resa eller köpt en ny bil. Mycket nöje. Bra att ha något som alla kan längta till. Svårt att glömma bort sin dröm om man ser den varje dag.

På väggen mitt emot soffan borde det kanske stå en TV. Men jag låter familjen bestämma det. De måste inte ha någon tv. Två hyllplan där man kan ställa upp böcker som man gillar extra mycket, som ett konstverk. Soffbordet är just nu bortaget så att de kan ha en riktigt rolig fest med spontan dans till efterätt.

Blommor i fönstret. Pelargoner så klart. Familjen får inreda med sina privata prylar. Modellen är tänkt att visas för hantverkare för att förklara hur hyllor och bänk ska byggas och vilken färg som ska målas på väggen.

Två veckors kurs. En veckas sjukdom. Efter omständigheterna är jag nöjd. Kul och lärorikt var det. Om jag skulle kunna göra något sådant i framtiden? Ja, absolut.
Till en annan gång vill jag mer än gärna testa att arbeta mer i datorn. Testa fram olika färger, eventuella mönster, olika möblering kanske... Men det får bli en annan gång. Och då ska jag vara helt sjukdomsfri.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar