torsdag 18 februari 2010

Livet i en väska.


Idag har jag packat upp min väska. Idag har jag packat samma väska. Jag lever lite av ett resande liv och har väl kanske alltid gjort det. Något jag är van vid. Folk jag tycker om och som står mig nära bor sällan eller aldrig på samma ställe som mig. Då krävs en del resande.
Jag har märkt att en del människor blir lite nervösa av att resa och flytta på sig. Det blir sällan jag. Det jag inte har med mig, det kan jag leva utan, fram kommer jag tids nog om än lite senare än beräknat, packa går fint - börjar bli rutinerad. Med Doris vid min sida ser vi Sverige genom rutan på bussar och tåg. Ibland även bil. Tid för fundering, tid för tankar, läsa, sticka...
Jag har aldrig haft svårt att sova. Inte av nya platser, konstiga ljud... Finns det en kudde kan jag sova. Ja till och med utan kudde.
Men just nu vill jag vara hemma. Inte resa. Jag vill inte göra något. Jag vill ta hand om mina nya och fantastiskt fina pelargoner. Jag vill plantera om. Se hur mina nysådda frön växer. (Förhoppningsvis gör dom det.) Se hur den förbannade snön smälter. Se på hur det blir vår. Mata vårfåglarna. Gå långpromenader i skogen med Doris.
Men det blir inte alltid som man vill. Vilket man lär sig tidig i livet. Och jag vet ju att det blir bra. Att resa är jag ju van vid. Börjar bli rutinerad. Heja heja!

Ja, i helgen köpte jag 17 nya pelargoner. Underbart! Och så har jag sått nya av frön från sommarens pelargoner. Som jag njuter! Jag vill inte ha en gnutta snö till. Bara vår. Tyvärr har det snöat konstant HELA dagen idag.






























Just nu gör jag nästan inget annat än läser. Jag fördjupar mig i en värld med cikrusfolk, romer och folk som reser. Detta till mitt kostymprojekt i skolan. Verkligen intressant, skrämmande, roligt och helt otroligt att få lära sig så mycket. Underbart att ha så mycket tid till att fördjupa sig i sitt arbete och sina karaktärer. Och jag gillar att helt och hållet förlora mig i en värld. Musik, kläder, prylar...
Jag fullkomligt älskar biblioteket! Vilken underbar uppfinning. Och det går nästan att hitta allt. Och här på biblioteket i Långed är det fantastiskt hjälpsamma och trevliga. Det gillar jag. Vet inte om jag någonsin har lånat så många böcker på en och samma gång innan i mitt liv. Och tänk att det är gratis.






En mycket vacker bok som jag förälskat mig i är "Cirkus" med bilder av Hans Gedda och text av Bodil Malmsten. Ett mycket bra tips för den som gillar både foto och cirkus.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar