måndag 2 november 2009

"Mitt på golvet syntes en härva av repor och mörka fläckar."


Ett stickprojekt i skolan som pågick i fem veckor. Temat var en RUBRIK.
Verktyg, stickmaskin. Materialet, valfritt.

För mig är valet av material alltid lätt: bomull, siden, lin och framförallt ull. Möjligheterna är enorma och det är bara tiden och fantasin som utsätter mig för begränsningar.

I detta projekt ville jag få fram olika kvalitéer på maskinstickad ull som har tovats, ihop med andra material som pajsiden, gasväs eller Nålfilt, men också som de är, för hand och i tvättmaskin.







Trasans klänning.
En kvinna som ligger och skurar golvet fullt av repor och mörka fläckar med en härva runt halsen i väntan på att balen ska börja.
Drottning det blir hon till slut.
En vacker sådan.
Trots trasan till klänning.











Början på min materialbank med enormt mycket prover av stickat i kombination med olika material. Noga dokumenterat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar