torsdag 5 november 2009

Mer gammalt...

När jag väl började kolla igenom mina gamla bilder upptäckte jag mycket roligt!
Här är det bilder från ett projekt som jag hade under mitt år på HV Skola. Där läste jag den textila hantverksutbildningen i ett av tre år, innan jag började här på HDK Steneby. Just detta projekt handlade om smycken och accessoarer. Vävt i tunt ullgarn som jag sedan knutit in olika runda former i och tovat ihop det. De runda formerna skapade en fint mönster som jag gillar mycket!














Detta är också ett projekt från mitt år på HV Skola. Projektet hade inredning som tema. Ett roligt tema. Garnet har jag färgat själv. Denna lampa är gjort på liknande sätt som kragen ovan. Skärmen är vävd i tunnt ullgarn och så runda former igen... Själva foten på lampan är stickad. Det bästa av två världar.








Som mitt sista projekt på HV Skola vävde jag en matta i svarta bomullstrasor och inslagseffekt i nålfilt. Underbart material! Gillar denna matta. Den pryder nu ett fint gammal trägolv i ett torp i norra Småland.







Detta är två mycket gammala bilder. Från min tid som student på Textilakademin på Värnamo folkhögskola. Underbar tid! Det var där som mitt intresse för väv började. Innan jag hade testat på vävning trodde jag enbart att det var en massa tanter som höll på med det (vilket de också är, delvis) men jag visste inte alls om vilka enorma möjligheter man har om man kan väva. Och hur otroligt roligt det är!







3 kommentarer:

  1. Åh så fina saker Frida! Du är grymt duktig.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. lampan...you know it´s my favorite!

    SvaraRadera
  3. Frida! Gud vilken fin matta! Den vill jag ha!!!

    SvaraRadera